Sundhedslov
De forebyggende sundhedsordninger for børn og unge tilrettelægges og samordnes af kommuner og amter.
Første januar 1996 trådte en ny lov om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge i kraft. Loven afløste lov om lægeundersøgelse af børn fra 1964, lov om skolelægeordning fra 1972 og lov om sundhedsplejerskeordninger fra 1973.
Baggrunden for den nye lov var et behov for en større sammenhæng og kontinuitet i ordningerne og et ønske om at forbedre indsatsen for de svagest stillede børn og unge. Samtidig gik udviklingen i retning af stadig mere vægt på en forebyggende indsats.
Loven skal i forhold til børn og unge bidrage til at sikre en sund opvækst og skabe forudsætninger for en sund voksentilværelse. Det sker bl.a. ved undersøgelse af alle børn og unge med særlige behov, og ved om muligt at opspore eventuelle fysiske, psykiske og sociale problemer hos børnene.
Der skal nedsættes en tværfaglig gruppe, der har ansvaret for den indsats, der skal iværksættes overfor børn og unge med særlige behov, og hvor et medlem bliver ansvarlig for at koordinere indsatsen i forhold til den enkelte sag.
Informationsteknologi og uddannelse
Undervisningsministeriet offentliggjorde i september 1998 sin samlede strategi og handlingsplan for integration af informations- og kommunikationsteknologi i uddannelsessystemet i perioden 1998 - 2003. Strategien beskriver fem centrale områder, hvor der iværksættes en lang række IKT-initiativer inden for de næste fem år. Et af disse områder vedrører IKT-baseret efteruddannelse.